Maak indruk met je 1e indruk!

Door: Roeselien Wekker-Pitch You!

Maak indruk met je 1e indruk!  Deze zin werd onlangs gequote op www.nuzakelijk.nl  n.a.v. een  training die ik gaf over het onderwerp: Pitchen.

Het is mijn missie met Pitch You! spreken-presenteren-pitchen mensen en in het speciaal ondernemers en werkzoekenden bewust te maken van het feit dat zij ZICHZELF weten te presenteren, nog voor hun product /dienst of expertise.

Vaak merk ik dat het onderwerp nog steeds wordt onderschat. Iets wat in mijn ogen één van de belangrijkste dingen is voor een ondernemer of werkzoekende, namelijk:

De 1e indruk!

Eén die je nooit meer over doet en alles bepalend is.

Een paar weken geleden gaf ik aantal workshops pitchen voor startende ondernemers. Ik vroeg voorafgaande: Wie van jullie heeft er al een pitch? En wie is zich bewust van zijn of haar 1e indruk?

Van de +-90 man aanwezig had nog geen 20% aandacht besteed zijn of haar pitch als het gaat om antwoord te kunnen geven op de vraag:

Wie ben je? & Wat doe je?

Laat staan aan de 1e indruk die je bewust kunt neerzetten door je eens te verdiepen in jouw Non-en verbale communicatie. Wel vond bijna 100% het nodig hier eens iets aan te doen. Opmerkingen die rondvlogen waren:

‘Ja daar denk ik al een tijdje over na’ ‘Het staat op mijn to do lijstje’ ‘Tja eigenlijk heel gek dat ik er nog steeds geen 1 heb’

Als je nu eens even stilstaat bij het feit dat wat jou raakt een ander ook raakt! Neem nu een samenwerking aangaan of een dienst bij iemand afnemen. Hoe maak jij deze beslissing?  Wat speelt een enorm grote rol hierin? Dat is toch de persoon, die kan vertellen vanuit passie en authenticiteit. Dat is de persoon die een stevige handdruk geeft. Datgene wat jou dan vervolgens enthousiast maakt en jij zal beslissen dat je met deze persoon in zee wilt gaan. Gewoonweg omdat deze je aantrekt en inspireert.

Daarom hier 3 tips om eens mee aan de slag te gaan. Met eerst JEZELF over het voetlicht te krijgen.

Tip1 Kunnen spreken Om ervoor te zorgen dat je te alle tijden uit je woorden kunt komen zul je moeten blijven WAARNEMEN. Daarmee bedoel  ik werkelijk KIJKEN.  Zorg ervoor dat je niet gaat staren en daardoor je hersenactiviteit stopzet. Ook als je iemand recht in de ogen aankijkt. laat je ogen dan eens over iemands gezicht gaan, naar de neus, de kin, het voorhoofd, zo blijven je ogen actief en blijf jij dat ook en kom je in ieder geval zonder horten en stoten uit je woorden.

Tip 2 Werkelijk luisteren. Wanneer jij jezelf bent zonder de druk van op ‘moment supreme’ te moeten presteren gaat alles natuurlijk, als het ware vanzelf!

Bij een 1 op 1 gesprek bv tijdens netwerken of een sollicitatie is het slim om werkelijk te LUISTEREN. Als je dat doet zul je merken dat een gesprek heel natuurlijk gaat en voelt jouw gesprekspartner oprechte interesse van jouw kant. Een win- win situatie lijkt mij.

Tip3 Je nonverbale communicatie in combinatie met je verbale communicatie. Het is zo makkelijk gezegd , maak een goede 1e indruk.  Maar hoe doe je dat, onder druk of grote zenuwen?

Wbt je non & verbale communicatie begint dit bij datgene wat jij van binnen voelt, die passie en drive te laten zien en te laten horen! Als jij enthousiast bent en je dit op natuurlijke wijze in je stem laat doorklinken komt dat binnen bij de luisteraar. Wanneer jij er lekker actief bij gaat zitten of staan kom je ook zo over. Actief!

Wat ik hiermee zeggen wil is dat jij je bewust moet worden van jouw 1.boodschap, 2. lichaamstaal en 3.stemgebruik voor een goede eerste indruk. Dat jij kunt laten zien wat jij wil laten zien door jezelf bewuster te presenteren!

Ga dit oefenen! Praat tegen de spiegel of je kat. Vraag vrienden en mensen die je vertrouwd feedback te geven over jouw communicatie. Zodat jij  jezelf hierin kunt verbeteren en jij datgene wat jij voelt in positieve zin weet over te brengen!

Mocht je meer willen weten over de elevatorpitch , presentatie training of personal coaching kijk dan op mijn site www.pitchyou.nl of mail mij info@pitchyou.nl en LIKE mijn Facebook Pitch You of Volg mij @Pitch_You

Wil je reageren? Laat dan een post achter met een vraag die jij hebt over jouw presentatie in een Business of Sociale setting!

Plaats een reactie